
 

 1 

 
Szent Viktor esernyője 
 
Hargitai Miklós 
 
"Esernyőbrand" épül az MVM-ben: a hivatalos magyarázat szerint ez az oka, hogy az 
állami vállalat a korábbi esztendőkben megszokottnál sokkal többet költ reklámra, és a 
hirdetési piac egyik legnagyobb szereplőjévé vált. A kommunikáció kimondott célja, 
hogy – mint a Mikszáth-könyvben Szent Péter esernyője - MVM a biztonság és a 
gondoskodás szimbólumának tűnjön mindazok számára, akikhez a nagyvállalat 
szolgáltatásai elérnek. Az esernyő alá belesve ugyanakkor nem csak az látszik, hogy a 
régebben egyprofilú állami energiacég a földgázkereskedelembe, a 
mobilszolgáltatásba, az atomerőmű-építésbe is szeretne belekóstolni - nem szakmai 
meggyőződésből, hanem kormányzati akaratot teljesítve -, hanem az is, hogy a 
diverzifikációt kísérő intenzív reklámtevékenység során a forintmilliárdok feltűnően 
egy irányba gurulnak.  
 

"A paksi atomerőmű bővítése olyan kamu-projekt, amely csak arra jó, hogy a 
kormánypárt számára kedves cégek zsebét teletömjék. Nem az ország energiaellátását, 
hanem a Fidesz pénzügyi biztonságát szolgálja." A Népszabadság munkatársa tudósított 
ekképpen Jávor Benedek, a parlament fenntartható fejlődési bizottságát vezető LMP-s 
képviselő napirend előtti parlamenti felszólalásáról április 16.-án. Érdemes a tartalmas 
választ is idézni: Kovács Pál, a nemzeti fejlesztési tárca államtitkára "visszautasította, 
hogy a kormánynak ne lenne világos elképzelése a fenntarthatóságról" (arra nem tért ki a 
fideszes szakpolitikus, hogy konkrétan kinek/minek a fenntarthatóságára gondol).   

A Paksi Atomerőmű Zrt.-t tulajdonló MVM májusban jelentette be, hogy tulajdonosi - 
azaz kormányzati - döntés alapján 9 milliárd forintos alaptőkével projektcéget hoz létre 
a paksi bővítés előkészítésére. Az "előkészítés előkészítését" célzó Lévai-projekt 
adatait a vállalat addig minden lehetséges eszközzel igyekezett titokban tartani, és csak 
jogerős bírósági döntés után adta át (akkor sem teljes körűen) az Energiaklub nevű 
szervezetnek. Viszont az ítélet kihirdetéskor a bírónő szájából elhangzott egy azóta 
sokat idézett mondat, amiért önmagában is megérte volna elindítani a pert: "Már 99999-
edszerre mondjuk ki, hogy az MVM közfeladatot ellátó szerv”, vagyis közérdekű 
adatokat kezel. A civilek által nyilvánosságra hozott adatsor szerint a projekt 
költségvetése 12,4 milliárd forint, és az összeg bő egyharmadát kommunikációs célokra 
költik. Néhány beszédes tétel a listáról: PR tevékenység, médiamegjelenések elemzése 
és kommunikációs tanácsadás 990 millió forintért, "szemléletformáló" kamiontúra 74,4 
millió (opcionálisan további 130 millió) forintért, a kamion belső átalakítása 19,4 millió 
forintért, szóróanyagok készítése a kamiontúrához 6,7 millió forintért, szóróajándék a 
kamionra 4,8 millió forintért, hirdetés, reklám, médiamegjelenés szervezése 150 millió 
forintért, sajtófigyelés és PR 67 millió forintért. Az egész projektre jellemző, hogy a 
tételek többsége olyan "szoft" tevékenység (tanulmányírás, tanácsadás, elemzés, 



 

 2 

megalapozás, reklám és PR), amelynél a teljesítés költség-haszon alapon nagyon 
nehezen értékelhető, és az indokoltságot sem lehet objektíven igazolni. Az MVM nem 
mellékelt tételes listát arról, hogy az említett összegeket pontosan hol szándékoznak 
elkölteni, az eddigi sajtómegjelenések és hirdetési kiadások elemzése azonban azt a 
szándékot valószínűsíti, hogy a milliárdok minél nagyobb részének kormánypárt-közeli 
cégekhez kell jutnia. Erre utal például, hogy míg az MVM médiakampányaiban a 
kormányváltás óta a Hír TV, a Lánchíd Rádió, a Class FM, a Magyar Nemzet, a Heti Válasz, 
a Metropol kiemelt partnernek számít, ugyanakkor sokkal kisebb szerep (sem) jut az 
ATV-nek, Klubrádiónak, Neo FM-nek, Népszabadságnak. Annak, hogy a médiavásárlási 
szokásait tekintve az MVM jobbra húz, a vállalat illetékesei szerint racionális okai 
vannak: így tudják hatékonyan elérni azokat a döntéshozókat és véleményformálókat, 
akik jelenleg a vállalat sorsát befolyásoló döntéseket hozzák. A valóságban azonban ez 
az ésszerűnek tűnő motívum számos ponton megkérdőjeleződik. 

-Az egységes márkaarculat, amely alá ez egyes szolgáltatásokat besorolják, nem most, 
hanem még 2007-ben alakult ki, az volt annak az évnek az egyik legnagyobb arculati 
kampánya - állítja egy, a projektben részt vett és az MVM kommunikációját azóta is 
figyelemmel kísérő tanácsadó. Szerinte most nincs új brand, és - a paksi bővítésen kívül - 
nincs érdemi új üzenet sem. Szakmailag ugyanakkor értelmezhetetlen egy olyan 
lakossági médiakampány (márpedig itt láthatóan lakossági kampányokról van szó), 
amely kizárólag az ország politikai alapon leválogatott egyik feléhez szól - és ilyenre a 
cég 2010 előtti történetében nem is akadt példa. Másodszor: az általunk megkérdezett, 
részben az MVM középvezetői közül kikerülő bennfentesek azt állítják, hogy a legtöbb 
bevételt termelő állami cégnek jelenleg - a korábbi gyakorlattól eltérően, amikor az 
MVM a politikai fősodorral szemben képviselte az erős nemzeti energiacég 
fenntartásának igényét - nincs a kormánytól (pontosabban a Fidesz legszűkebb 
vezetésétől) független, önálló akarata: a tulajdonos diktál, a menedzsment pedig 
végrehajtja az utasításokat. (Az igazán nagy pénzügyi kihatású döntések - mint a 
gázüzletbe vagy a mobiltelefóniába történő beszállás - nem szakmai alapon születnek, 
ezek ésszerűségét a cégen belül vitatják, sőt az utóbbi időben - a fukushimai baleset és 
Magyarország gazdasági szükséghelyzete miatt - a sokáig szent tehénnek tekintett 
paksi bővítés belső támogatottsága is erősen visszaesett. Egyik vállalati interjúalanyunk 
életveszélyesnek nevezte, hogy a kormány ma is 2007-2008-ban készült elemzések és 
számítások alapján tervezi a projektet, miközben azóta az összes mérvadó keretfeltétel 
- hitelfeltételek, kamat, energiaigény, áramár, nukleáris biztonsági előírások, a 
megújulós energiatermelés költségszintje stb. - gyökeresen módosult). Arra pedig 
egyetlen MVM-es beszélgetőpartnerünk sem tudott ésszerű magyarázatot adni, miért 
éri meg a kormánynak, ha 500 milliárd forintért bevásárolja magát a  MOL-ba, majd - 
várhatóan ugyancsak százmilliárdos közpénz-ráfordítással - az MVM-en belül 
versenytársat gründol az olajvállalat egyik legprofitábilisabb, gázszállítást végző 
leánycégének, leértékelve a saját korábbi befektetését. Amikor erre rákérdeztünk, a 
nyilatkozók mindig felfelé mutogattak, majd csodálkozásunkat látva szóban is 
kifejtették: nem az égieket, hanem "Szent Viktort" sejtik a döntés mögött. Ezzel a 
kifejezéssel több beszélgetés során is találkoztunk - úgy tűnik, az MVM középső 
szintjein senki számára nem kérdés, hogy merről jönnek valójában a mostanában sorjázó, 



 

 3

szakmai logikával megindokolhatatlan ötletek.) Harmadszor: a vállalatnak az a Baji 
Csaba a teljhatalmú irányítója, aki nem az energetikai reputációjának köszönhetően, 
hanem Nyerges Zsolt és Simicska Lajos embereként került a cég élére (Nyerges 
üzlettársából lett az első Orbán-kormány alatt paksi vezérigazgató, az MVM-hez pedig a 
Közgép-csoporthoz tartozó E-OS Zrt.-től érkezett)  - ebben a konstellációban fel sem 
merülhet, hogy az MVM szakmai elvárásokat közvetítsen a kormány felé. A vállalat 
május eleji sajtóbeszélgetésén, ahol a cég összes beruházási terve szóba került, az 
okokat firtató újságírói kérdésekre mindig az a válasz érkezett, hogy "tulajdonosi 
döntés" – márpedig a tulajdonos itt praktikusan a kormányt jelenti. Vagyis az MVM 
tulajdonosi igény miatt költ el milliárdokat például a minden piaci szakértő és a céges 
közvélemény szerint is értelmetlen állami mobilcég elindítására - amíg a döntések ilyen 
rendszerben születnek, nincs értelme további milliárdokat arra fordítani, hogy a vállalat 
a kormánypárti sajtón keresztül üzenjen a politikának (arról nem is beszélve, hogy még 
egy középfpkú reklámtanfolyamról is kivágnák azt, aki a tömegmédia és outdoor 
eszközök segítségével akarna kommunikálni a döntéshozókkal). 

Az említettek miatt az MVM-nél meglehetősen nyomott a hangulat - még biztos fizetés 
mellett sem mindig öröm egy olyan cégnél dolgozni, ahol a kollektíva nem tud azonosulni 
a vezetők által kitűzött célokkal, és a hivatalos stratégiát a többség elhibázottnak tartja. 
Ráadásul a dolgozók paradox módon most sokkal többet tudnak arról, hogy miért és 
hova folyik a pénz a cégből, mint például a Kocsis-érában: akkoriban a visszaélés-szagú 
ügyletek elszigetelten, a felső vezetők elől is eltitkolva folytak, jelenleg viszont a 
beosztottak számára is egyértelmű, hogy a furcsa döntéseket politikai szempontok 
befolyásolják. -Nehezen tudjuk feldolgozni, hogy annyi pénzt költenek a soha fel nem 
épülő új paksi blokkok előkészítését végző projektcégre, amennyi a vállalat teljes éves 
bérkerete - hallottuk példaként az egyik szakszervezetistől, aki szerint tavaly - sok év 
után először - komolyabb leépítések is voltak, és ilyenkor a belső közvélemény mindig 
érzékenyebben reagál az ésszerűtlen pénzköltésre. 

Szokás még egy érvet említeni a megváltozott kommunikációs gyakorlat 
magyarázataként, ez pedig a kormányzati megszólalásokban is gyakran felbukkanó 
"elmúltnyolcév". Az MVM esetében konkrétan arról az időszakról van szó, amikor Kocsis 
István vezette a céget, és a vállalatot - offshore cégekkel, illetve a Kapolyi László 
érdekköréhez sorolható partnerekkel kötött előnytelen szerződések nyomán - a vád 
szerint több tízmilliárd forint veszteség érte. Tény, hogy az időközben elindított 
nyomozások hírei gyakran felbukkannak a sajtóban, és ez indokol némi válságkezelést - 
ugyanakkor az energiaholding az erőltetett mértékű és politikailag egyszólamú 
kommunikációval legalább annyit torzít az imidzsén, amennyit néhány, vitathatatlan 
értékű kulturális és közéleti kezdeményezés felkarolásával javít rajta .A vállalat 
tágabban értelmezett kommunikációs büdzséje jelenleg 7-8 milliárd forint: ez nagyjából 
a 2009-es szint háromszorosa, és a növekedés piaci indokokkal nem igazolható (viszont 
egy ekkkora kiadás már érzékelhető a villanyszámlában: az MVM ma annyit költ 
kommunikációra, amennyit - szénfillér néven - a bánya-erőmű integrációra fizettet a 
fogyasztókkal). Ha hatalmas reklámbüdzsé egy általunk megkérdezett adószakértő 
szerint adójogilag is kifogásolható: ilyen címen költséget csak az alaptevékenységhez 
szorosan kapcsolódó reklámra lehet elkölteni, az MVM azonban egy holding, amelynek 



 

 4 

egyetlen saját tevékenysége a vezetékes távközlés (a többit a leánycégei végzik) - 
vagyis ezen a címen szabályosan nem írhat le milliárdokat az adóalapból. 

De akad itt más probléma is. A vállalati kommunikáció most azt üzeni, hogy az MVM-nél a 
kormányváltáskor rendszerváltás történt - egyebek között a nyilvánossággal való 
kapcsolatban is -, és mostantól az állami holding transzparensen és célszerűen költi az 
ügyfelek és az adófizetők pénzét. Közelebbről megvizsgálva azonban mélyreható 
változásnak nincs nyoma. Az MVM-től változatlanul csak jogi úton lehet kipréselni 
alapvető pénzügyi információkat (most éppen az MVM Csoport szponzorációs 
ráfordításainak nyilvánossága végett perelték őket - lásd keretes írásunkat). Nem 
cserélődtek ki teljesen a vállalat pénzét a magánszférába transzferáló szereplők sem, 
csupán a szereposztás és a mennyiség módosult némiképp. Baji Csaba jelenlegi 
vezérigazgató például - az Átlátszó.hu-n közzétett dokumentumok szerint - a 
nyomozások által érintett időszakban egyrészt az MVM vagyonvesztéséért részben 
felelőssé tehető egyik spanyol vállalkozásnak adott milliós tanácsokat (2007 és 2010 
között havonta 4000 euró - 1,2 millió forint - értékben), miközben magáncége, a B.Cs. 
Kontroll Zrt. 2006 és 2010 között közvetlenül is számlázott az MVM-nek havi 1 millió 
forint (plusz 100 ezer forint költségtérítés) erejéig - vagyis ő a most elfelejteni kívánt 
korszaknak és ügyeknek is az egyik érintettje volt. Ma már az is tudható, hogy azok a 
kapcsolatok, amelyek révén mára gyakorlatilag monopolhelyzetbe kerültek a Simicska 
Lajoshoz  köthető reklámcégek az MVM Csoportnál, szintén a Kocsis-időszakban, vagyis 
az előző kormány alatt épültek ki. A Paksi Atomerőmű először 2007-ben szerződött 
húszmillió forint értékben a Mahir Zrt.-vel a Magyar Nemzetben, a Hír TV-ben, és a két 
médium online kiadásában megjelenő imidzshirdetésekről. Egy évvel később a Kocsis 
vezette MVM is szerződést kötött több Mahir-céggel 15 millió forint értékben, döntően a 
Magyar Nemzet és az MNO felületén megjelenő hirdetésekre. 2009-ben már a Kocsist 
váltó Mártha Imre kötötte meg a következő hirdetési keretszerződést a Mahir Zrt.-vel, 
nettó húszmillió forint értékben, kizárólag a Magyar Nemzet nyomtatott változatára és 
annak tematikus mellékleteire vonatkozóan. Megjegyzendő, hogy ebben az időszakban a 
nagyvállalat hasonló nagyságrendben a nem jobboldali sajtóban is vásárolt felületeket. 
(2011 óta az MVM már nem csak médiafelületet, hanem rendezvény-szolgáltatást is vesz 
a Mahir-csoporttól: a szerződés szerint a Mahir Kiállítás és Rendezvény Kft. pavilonokat 
készít és üzemeltet az energiavállalat számára szakmai kiállításokon.) Vagyis az 
energiaholdingot régóta felváltva (vagy néha egyszerre) fejték a jobb- és baloldalhoz 
kötődő érdekcsoportok, ám ezen belül mára a kommunikációs területen alaposan 
átrendeződtek az arányok és a mértékek: a 2007-töl 2009ig tartó idöszakban a Magyar 
Nemzethez képest például a Népszavában többet költöttek, míg ma szinte kizárólag a 
Mahir-csoporton keresztül foglalnak médiafelületet, legalább 80 százalékban a 
jobboldali sajtóban, a kormányváltás előtti ráfordítások többszöröséért.  

Az MVM kommunikációs költéseinek átrendeződése jól nyomonkövethető a vállalat és a 
Nemzeti Vágta több éves kapcsolatának alakulásán. Amikor a Hősök terei futamot még a 
Geszti Péter érdekeltségéhez tartozó magáncég szervezte, az MVM jelenléte minimális 
volt: a vállalat (akkori közleményei szerint) olyan települések lovasainak nevezését 
támogatta összesen néhány millió forint erejéig, ahol MVM-tulajdonú alállomás vagy 
erőmű működik. Ám amióta a kormányfővel jó kapcsolatokat ápoló "CBA-s" ifjabb Lázár-



 

 5 

testvér érdekeltsége a Vágta, itt is helyzetbe került a Simicska-féle Mahir-csoport, 
amelyen keresztül - részben az MVM óriásplakát-kampányaiban a megrendeléseket a 
Simicska-cégekhez irányító Vivaki Hungary Kft. közbeiktatásával - tavaly mintegy nettó 
50 millió forintnyi hirdetési pénz folyt be a szervezőkhöz, döntően az MVM Csoport 
cégeitől (kisebb részben a Magyar Postától).  

A tulajdonosi háttér változása - mint fentebb jeleztük - a Metropol újságnál is drámai 
átalakulást hozott az MVM hirdetési aktivitásában. A  korábban svéd tulajdonban lévő 
"minőségi bulvárlap" egy éve került "Simicska-közelbe", és azóta kulcsszereplő az MVM 
imidzs- és termékkampányaiban. A lapnál korábban nem tapasztalt pénzbőséget hozott 
az állami cégek tömeges bejövetele, ám a helyzetük javulásában, komolyabb  
béremelésben bízó újságírók reményeit a belső viszonyokat jól ismerő informátorunk 
szerint szerkesztőségi értekezleten hűtötték le, gyakorlatilag azt közölve velük: a 
megugrott hirdetési bevételeket ne tekintsék az újság pénzének, az "csak  
keresztülfolyik itt, nincs közötök hozzá".  

Az új érában az MVM Csoport az óriásplakát-felületeket is folyamatosan és aktívan 
használja. Információink szerint a médiavásárlásra tenderen választották ki a Vivaki 
Hungary-t, és az ügynökség döntésének tudható be, hogy az MVM, az MVM Trade, az 
MVM Partner és a Paksi Atomerőmű hirdetései a Mahir csoport (mindenekelőtt a 
Publimont) plakáthelyein jelennek meg. Ennek az lehetne a logikus magyarázata, hogy a 
plakátcégek látványos, akár 60-70 százalékos engedményt adnak kizárólagos szerződés 
esetén, az MVM-nél azonban egy másik okot hangsúlyoznak: bizonyos régiókban, illetve 
a fővárosban az említett táblatulajdonosok megkerülhetetlenek, a forgalmas pontokon 
lévő plakáthelyek döntő többségét ők birtokolják. Ez - ha igaz - a Versenyhivatalnál is ki 
kell hogy verje a biztosítékot, arról nem is beszélve, hogy az adott piaci helyzet nem 
spontán módon, hanem a politika közbeavatkozása nyomán alakult így.  

Itt kell kitérnünk arra, hogy amikor a reklámpiac szereplőit kérdeztük az MVM-Simicska 
kérdéskörben, a nevek elhangzása után már hallottuk is a telefon kattanását - akkor is, 
ha a legnagyobb, multinacionális hátterű irodákhoz fordultunk. Érdemi információhoz - 
kisebb, vidéki székhelyű, de plakáthelyeket megrendelésre a fővárosban is vásárló 
ügynökségeken keresztül - csak úgy tudtunk jutni, ha a két név közül legfeljebb az 
egyiket említettük. A tények itt is egy irányba mutatnak: 2010-től radikálisan 
megváltoztak az állami hirdetők (elsősorban is a kormányváltás óta ezen a fronton több 
mint kétmilliárd forintot "elhirdető" Szerencsejáték Zrt, az MVM Csoport, a Magyar 
Posta, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és a Magyar Turizmus Zrt.) hirdetési szokásai. A 
lottós cég által igénybe vett plakáthelyek száma 2009 és 2011 között megduplázódott - 
miközben a termékskála és a marketingstratégia érdemben nem változott -, és a korábbi 
Europlakat-nál, a ma Publimont néven a legnagyobb szereplőnek számító Simicska-
Nyerges érdekeltségnél vásárolt helyek aránya 8 százalékról 90 százalék fölé nőtt. Ennél 
is látványosabb módosulás történt az MVM esetében: a korábban óriásplakáton alig-alig 
hirdető energiaholding a tavaly őszi kampányidőszakban több mint 1000 plakáthelyet 
foglalt le, szintén 90 százalékot jócskán meghaladó Publimont-hányaddal.  



 

 6 

Mindez különösen a múlttal szembeállítva meghökkentő: tavaly például jelentős vagyoni 
hátrányt okozó hűtlen kezeléssel gyanúsították meg Csapó Gábor olimpiai bajnok 
vízilabdázót azért, mert a Bt.-jénél a BKV "fölösleges" reklámfelületet vásárolt (Antal 
Attila, a közlekedési vállalat egykori vezérigazgatója 2007-ben megállapodást kötött 
Csapó Gáborral, hogy a közlekedési vállalat 2,8 millió forintért a Csapó Bt. által bérelt 
uszodában egy éven keresztül molinón népszerűsítse a céget - a teljesítés 
szerződésszerűen megtörtént, de utóbb az ügyész azzal érvelt: Csapónak tudnia kellett 
volna, hogy a BKV-nak valójában nem volt szüksége arra a reklámfelületre). 

A kisebb méretű plakátfelületeket is érintő reklámpiaci átrendeződés legnagyobb 
vesztese a magyar-spanyol közös tulajdonú ESMA-csoporthoz tartozó Hungaroplakat 
volt, amelynek anyacégét a törvényhozás segítségét igénybe véve szorították ki a 
piacról. (Az előzmény az volt, hogy a Mahir sikertelenül próbálta felvásárolni az ESMA-t, 
ami után 2011 elején a villanyoszlopokon lévő reklámhelyek többségét birtokló vállalat 
alól egy, a közvilágítási és a telefonpóznák kisméretű, 1 m2-es reklámtábláit törvényen 
kívül helyező, de a jelentős részben Mahir érdekeltségű 12 m2-es óriástáblákat nem 
érintő  módosítással kihúzták a szőnyeget. Abban az ügyben - amint azt lapunk kérdésére 
most az ESMA-nál megerősítették - a magyar hatóságoktól kérhető jogorvoslatot 
megpróbáló, de végül reménytelennek ítélő vesztes cég a piaci helyzetét és beruházásait 
kormányzati támogatással ellehetetlenítő lépések ellen uniós versenyhatósági, és belső 
piaci kötelezettségszegési vizsgálatot kezdeményez. Azt is vizsgálják, hogy a magyar 
joggyakorlat nem ütközik-e a kétoldalú spanyol-magyar beruházásvédelmi egyezmény 
előírásaiba, ami éppen arra lenne hivatott, hogy egymás beruházásait, és azok piaci 
alapon történő működését védjék.) 

Az állami megrendelőknek köszönhetően a 2009-ben még erősen veszteséges Publimont 
2010-ben már nyereséges volt, tavaly pedig az előző évi profitot megháromszorozva az 
ágazatban példátlan mértékű, 1,05 milliárd forintos adózott eredményt ért el, miközben a 
köztéri reklámcégek többsége számára 2011 veszteséget hozott (ami azt jelzi, hogy a 
Simicska-Nyerges duó nem egy kiaknázatlan piaci rés felfedezésének, hanem a korábban 
másutt lekötött, vagy a kifejezetten az ő kedvükért megrendelt hirdetések befutásának 
köszönhette a kiugró hasznot).  

A Magyar Reklámszövetség adatai szerint 2011-ben 151 milliárd forint volt az összesített 
hazai reklámköltés, amiből 15 milliárd jutott a közterületi piacra (ez nagyjából kétszer 
annyi, mint a rádiós hirdetések részaránya, vagyis példátlanul magas részesedés). Tavaly 
a közterületi szegmens kiugró tempóban, 7,6 százalékkal bővült, teljesen elkanyarodva a 
piac egyéb területeitől. Urbán Ágnesnek, a Mérték Médiaelemző Műhely egyik 
szerzőjének blogbejegyzése szerint ugyanakkor nem csak a költések "eltérítése" jelzi az 
új típusú politikai befolyás hatását. "Minőségileg új helyzetet teremt az, hogy az állami 
megrendelések nem a hagyományos értelemben vett, tartalmat előállító médiapiacon 
hasznosulnak, hanem egy plakátcégen keresztül termelnek bevételt tulajdonosának, és 
utána persze ki tudja még ki mindenkinek. Ebben a folyamatban nagyon csekély a 
hozzáadott érték, nem születik tartalom, nem jutnak álláshoz a munkanélküli 
médiamunkások, egyszerűen csak költségként jelenik meg egy állami vállalat, 
bevételként pedig egy magáncég könyvelésében. Ez mindenképpen rossz hír a tartalmat 



 

 7 

előállító, a gazdasági recesszió által amúgy is erősen sújtott médiaszektorok számára. 
Adófizető állampolgárként persze az sem volt nagy öröm, amikor a kormányzatok a 
hirdetési költéseikkel a lakájmédiát jutalmazták, de ennél is rosszabb, ha azt látjuk, hogy 
adóforintokból már tartalom sem jön létre, hanem azok egy különösebb értéket elő nem 
állító gazdasági tranzakció után osztalékként hasznosulnak." 

-A séma viszonylag egyszerű - állítja Karácsony Gergely, az LMP médiapolitikusa, aki 
ebben az ügyben már a parlamentben is próbálta kérdőre vonni a kormányt. -Az állami 
vállalatok - mint tipikus képviselőjük, az MVM - politikai ösztönzésre az érdekeiket és 
sokszor az erejüket meghaladó mértékben kezdenek hirdetésre költeni, kizárólag a 
kormánypárthoz szorosan kötődő média- és hirdetési vállalkozások felületein. A befolyó 
milliárdok kövérre hizlalják a Fidesz sajtó-hátországát. Gondoljunk bele: a nem piaci 
alapon megszerzett, könnyen jött bevételeknek köszönhetően tudja megtenni például a 
Hír TV, hogy olyan stábbal és technikával képes napokon át a helyszínen nyomozni és 
tudósításokat küldeni Gyurcsány mérsékelten izgalmas pécsi diplomaügyéről, ami az 
országos kereskedelmi adók lehetőségeit is meghaladná. Vagyis kiépül és felvirágzik egy 
párthű sajtóbirodalom, olyan mértékben, amit piaci igények nem indokolnának, és ami 
már a közgondolkodás és a közbeszéd torzítására is alkalmas. Közben pedig 
megerősödik egy olyan hirdetési cégcsoport, amely a legnagyobb az országban, és a 
legtöbb közterületi plakáthelyet birtokolja, mellesleg monopolhelyzetű a BKV járművein 
és aluljáróiban. Egy olyan pártnak, amelyik ezekhez az erőforrásokhoz - például hálából a 
sokmilliárdos megrendelésekért - baráti alapon hozzájut a választási kampányban, 
valóban nincs szüksége állami támogatásokra - hangsúlyozza a képviselő.  

Hogy a bőséget és boldogulást hozó esernyőt végső soron ki tartja a kezében, azt - 
szimbólumról lévén szó - nehéz megállapítani. Ám abból, hogy kik fölé borul a nevezetes 
paraplé, valamire mégis következtethetünk: arra, hogy az ország legnagyobb vállalatát, a 
politika ma a saját kifogyhatatlan bugyellárisának tekinti.  

 
 
 
 

KERETBE: 

Tiszta energia? 

Az MVM és Paks közterületi és sajtókommunikácójának leghangsúlyosabb eleme a vizsgált 
időszakban egyértelműen a paksi bővítés "megszerettetése", amivel PR-cikkek és -műsorok, 
plakátkampányok, fesztivál-kitelepülések, illetve a fentebb említett kamionturné formájában is 
találkozhat a közönség. A kiterjedt mozgósításnak az ad értelmet, hogy - mielőtt valamilyen 
érdemi társadalmi döntéselőkészítési aktusra (tisztességes közvéleménykutatásra, netán 
népszavazásra) kerülne sor a Paks II projekttel kapcsolatban - megerősítsék az "atompártiság" 
terén a fukushimai katasztrófa óta Magyarországon is elbizonytalanodott lakosságban a 
nukleáris energiatermelés támogatását. 
A meggyőzés azonban - ahogyan arra a Greenpeace-nek a Gazdasági Versenyhivatalhoz küldött 
beadványa is rámutatott - nem mindig tiszta eszközökkel folyik. Az atomenergiát "tiszta 
energiaként", a megújuló energiaforrásokkal összemosva mutatják be, holott az atomerőművek 
fűtőelemei nem megújuló forrásból származnak. Hamis képet fest, ha az atomerőművek 



 

 8 

légszennyezését az elaggott szenes erőművekével vetik össze, hiszen léteznek megújuló 
energiaforrásokon alapuló áramtermelő rendszerek is – de ezekről a kampány nem vesz 
tudomást. Mint ahogy arról sem, hogy a nukleáris energiatermelés egyáltalán nem tiszta 
technológia: az atomerőmű a működése során egyrészt kis és közepes aktivitású, másrészt nagy 
aktivitású radioaktív hulladékot és kiégett üzemanyagokat termel. -Ez a hulladéktípus egyedül 
erre az energiaelőállítási módra jellemző, a hulladékok végleges kezelése pedig a mai napig 
megoldatlan – a plutónium-239 több ezer évig, más radioaktív izotópok akár évmilliókig is 
veszélyes mértékű sugárzást bocsátanak ki, ezeket az anyagokat tehát ennyi időre kellene 
teljesen elzárni a külvilágtól - áll a Greenpeace beadványában. Azt is (minimum) tévesen állítják a 
kampányban, hogy 20 százalékkal megnőne az áramár, ha Paksot leállítanák, hiszen az eddigi (még 
a válság előtt készült) számítások szerint a két új paksi blokk éppenhogy 20-30 százalékkal a 
jelenlegi szabadpiaci áramár fölötti költségszinten termelne. Annak pedig nyoma sincs a 
kommunikációban, hogy „egy esetleges paksi atombaleset esetén olyan anyagi, környezeti és 
egészségügyi károk keletkezhetnek, amelyeknek a mértéke nagyságrendekkel meghaladhatja 
bármely más ipari létesítmény hasonló mértékű sérülése esetén keletkező károkat", és hogy 
ezekre sem az állami energiaszektorban - teljeskörű biztosítás formájában -, sem a 
költségvetésben nincs fedezet. 
Az atomenergiáról folyó magyarországi diskurzus természetesen nem most, és nem a Tiszta 
energia kampány keretében torzult el először. A kommunikáció egyoldalúságát elsősorban az 
okozza, hogy a proatom érvrendszer megismertetésére évente akár 2-3 milliárd forintot is 
költhetnek, míg az ellenérvek megfogalmazására és célba juttatására ennek az összegnek 
legfeljebb az 1 százaléka jut (ellenpéldaként említhetnénk Hollandiát, ahol az atomerőművekről 
szóló népszavazás előtt az energiacégeknek az ellenkampányt is támogatniuk kellett a 
megalapozott döntés érdekében, és az állam felügyelte annak a szabálynak a betartását, hogy 
mindkét tábor pontosan ugyanannyiból gazdálkodhasson). A tisztességes tájékoztatáshoz a 
független szereplők is hozzátartoznának, ilyenek azonban nálunk nem léteznek. Atom-ügyekben a 
média a leggyakrabban Aszódi Attilát és Rónaky Józsefet szólaltatja meg. Aszódi Attila a BME 
Nukleáris Technológiai Intézetének igazgatója - az intézet rendszeresen kap sokmilliós 
megrendeléseket Pakstól, például "Kommunikációs és társadalmi elfogadás elemzés készítése az 
atomerőmű bővítés kommunikációs feladatairól" témában (a szerződést végigolvasva megbízás 
tárgya valójában egy olyan érvkészlet, amely hatékony lehet az atomellenes zöldek és egyéb 
társadalmi csoportok érveinek megcáfolásában). A másik "független", Rónaky az Országos 
Atomenergia Hivatal vezetője, aki a fél szakmai karrierjét Pakson töltötte, és akinek a hivatalára - 
ha mondjuk a Paksi Atomerőművet a blokkok élettartamának lejártakor egyszerűen bezárnák – 
többé semmi szükség nem lenne.  
Bodó Balázs, a BME Média Oktatási és Kutató Központjának kutatója tavaly tanulmányt készített 
a fukushimai balesetnek a magyar elektronikus sajtóban történt ábrázolásáról. Megállapításai 
szerint nukleáris ügyekben a hazai véleménypiac centralizált és torz: a mainstream állítás (az 
atommal termelt áram olcsó és biztonságos) kizárólagos helyzetbe kerül, míg az annak 
ellentmondó állítások szigetszerűek maradnak, nem kerülnek vitahelyzetbe. Versengő 
értelmezések ritkán és elszigetelten jelennek meg. Bodó is megállapítja, hogy a sajtó egésze 
képtelen volt észlelni legfőbb forrásainak elfogultságát, és nem vette észre, hogy a 
leggyakrabban megszólaltatott szereplők egyéni érdeke és a közérdek ebben az ügyben nem esik 
egybe. 
Vári Anna, az MTA Szociológiai Kutatóintézetének tudományos műhelyvezetője a magyar és a 
nemzetközi atom-kommunikációt összehasonlító kutatásában arra jutott, hogy idehaza a vélt 
gazdasági előnyök és kényszerek nagyobb súllyal esnek latba, mint a környezeti-egészségi 
kockázatok. Ráadásul a szakértőkbe/hatóságokba vetett bizalom hagyományosan erősebb, mint 
a nyugati világban. Ugyanakkor mindkét tényezőre rájátszik a nukleáris közösség 



 

 9 

kommunikációja, ami egyoldalúan arra épül, hogy nincs más út, mint Paks, és csak a szakértők 
érvei számítanak (akik viszont egzisztenciálisa a nukleáris iparhoz kötődnek). 
 
 
KERETBE2: 

Az MVM bemutatja 

A politikai hála kifejezésében az állami cégeknek gyakran jut szerep - ezt a vélelmet erősítheti, ha 
pont kerül a jobboldali meggyőződését nemritkán politikai rendezvényeken történő 
megjelenéssel is demonstráló Ákos és az MVM szerződésére. A pop-ikon a hazai könnyűzene 
egyik legnagyobb vállalati támogatását kasszírozhatja. Az információnk szerint tízmillió körüli 
összegért viszonylag kevés ellenszolgáltatást kap a szponzor: Ákos nem lesz az MVM "arca", a 
koncertplakátokra nem kerül fel "Az MVM bemutatja" felirat (az energiaholding napocskás logója 
viszont sokfelé megjelenik majd).  
A Magyar Villamos Művek régóta jelen van a kultúra-támogatásban, ezidáig azonban kizárólag a 
magas kultúrát (elsősorban is a komolyzenét) dotálta, a kormányváltásig szinte sohasem 
merészkedett direktben a könnyűzene területére (e szabály alól csupán néhány kivétel akadt: az 
összmagyarság megszólítására alkalmasnak gondolt Ghymes, a nemzetközi színtéren is ismert, 
ráadásul villamosmérnökökből álló Benkó Dixieland Band, és Zorán, akit az MVM az igényes 
könnyűzene kategóriában szintén támogat). Azóta viszont nagyon is markáns a jelenléte, és az 
ízlése is jól körülhatárolható: Balázs Fecónak, Ákosnak, Demjén Ferencnek, Horváth Charlie-nek is 
jobboldalon dobog a szíve. 
Aligha véletlen, hogy az energiacég nem szívesen hozza nyilvánosságra a szponzorációs 
aktivitására vonatkozó adatokat (tavaly például a TASZ segítségét igénybe vevő Origónak per 
árán sem sikerült hozzájutnia az MVM Csoport szponzorációs listájához), az adatsorból ugyanis 
politikai szimpátiákra és az üzleti logikával ellentétesnek tűnő döntésekre is következtetni 
lehetne. A vállalatnál természetesnek tekintik, hogy egy állami tulajdonú céggel szemben 
megfogalmazódnak kormányzati elvárások, ám az illetékesek szerint helytelen lenne ezekből 
levezetni a kommunikációs döntéseket - és a valóságban nem is az a gyakorlat érvényesül, hogy 
valamelyik miniszter "leszól", és beajánl egy rokonszenves jobboldali muzsikust. Sokszor inkább 
maguk az előadók érzik úgy a politikai változások nyomán, hogy "helyzet van". Könnyűzenei 
körökből származó információnk szerint például Ákos részéről maga az előadó - vagy a 
menedzsmentje - jelentkezett be, értelemszerűen már a kormányváltás után, és először a végül a 
kontraktusba került összeg többszörösét kérte.  
Ismereteink szerint amúgy (a fentieken túl) a Nemzeti Vágta, a férfi kosárválogatott EB-
felkészülése, a tavalyi és az idei Tabáni Fesztivál, az A38, a komolyzenei MVM Koncertek projekt, 
a MÜPA-beli "A Zongora-MVM Koncertek", a Junior Príma díj magyar zeneművészeti kategóriája, 
a Szíriusz emlékzenekar fellépése, a paksi labdarúgócsapat, a Csak a szél című film, a Minden 
gyermek lakjon jól alapítvány, valamint a Gábor Dénes díj MVM energetikai nemzeti díja tartozik a 
nagyobb (sokmilliós) összeggel támogatott projektek közé. 
 

2012. június 16. 

Megjelent: Népszabadság 

http://nol.hu/lap/hetvege/20120618-szent_viktor_esernyoje 

 
 


